Hubungan Waktu Tunggu dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Islam Ibnu Sina Bukittinggi
Keywords:
Outpatient Waiting Time, patient satisfaction, outpatient serviceAbstract
One of the factors that may affect patient satisfaction is the long waiting time. The standard waiting time in outpatient care is ≤ 60 minutes, based on interviews conducted at the Ibnu Sina Bukittinggi Hospital, many patients expressed their dissatisfaction because the doctor did not come on time so the patient felt a long wait. So this study aims to determine the relationship between waiting time and outpatient satisfaction at RSI Ibnu Sina Bukittinggi. The research design used quantitative methods with a cross sectional study approach. The sample in this study was taken purposively, namely 100 outpatients at RSI Ibnu Sina Bukittiinggi. This research was conducted by giving a questionnaire. The results of this study were analyzed using the Chi Square Test. The results of the analysis found that some respondents had a long waiting time or > 60 minutes (47%) and fast or ≤ 60 minutes (53%). Overall the level of satisfaction of patients who stated that they were satisfied was 55% and those who expressed dissatisfaction were as much as 45%. This study shows that there is no relationship between waiting time and outpatient satisfaction at RSI Ibnu Sina Bukittinggi, with a sig value (pValue) of 0.231. The doctor's arrival at outpatient care is expected to be as scheduled so that the waiting time for service is not long.
References
Arini, A. P. (2019). Hubungan Waktu Tunggu Pelayanan Dengan Kepuasan Peserta Bpjs Kesehatan Di Rawat Jalan Poliklinik Anak Rumah Sakit Muhammadiyah Palembang. Skripsi, 1(1), 1–47.
Azwar, S. (2018). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta, Indonesia: Pustaka Pelajar.
Febriyanti. (2013). Deskripsi Faktor-Faktor yang mempengaruhi Waktu Tunggu Pendaftaran di TPPRJ RSUD Tugurejo Semarang Tahun 2013. skripsi. Semarang: Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta.
Hasan. (2014). Hubungan Waiting Time/Waktu Tunggu dengan Kepuasan Pasien di Poliklinik Mata pada Instalasi Rawat Jalan di RSUD Tarakan Provinsi Kalimantan Timur Tahun 2013. Universitas Hasanuddin. Makasar.
Haya, M. (2020). Hubungan Waktu Tunggu Dan Penerapan 5S Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Poliklinik Rumah Sakit Khusus Daerah Dadi Provinsi Sulawesi Selatan. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Hayati, D. (2017). Studi Kasus Pada Pelayanan Instalasi Rawat Jalan RSUD Pariaman. Jurnal, 1–23.
Jannah, R. (2021). Hubungan Waktu Tunggu Pelayanan Kepuasan Pasien Di Instalasi Rawat Jalan RSI Ibnu Sina Simpang Empat. Skripsi.
Kepmenkes. (2007). Keputusan Menteri Kesehatan RI No. 1165/Menkes/SK/X/2007 Tentang Pola Tarif Rumah Sakit Badan Layanan Umum.
Kepmenkes. (2008). Keputusan Menteri Kesehatan RI No. 129/Menkes/SK/IV/2008 Tentang Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit. 49, 69–73.
Permenkes. (2020). Peraturan Menteri Kesehatan RI No. 3 Tahun 2020 Tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. England: Pearson Education
Laeliyah, N., & Subekti, H. (2017). Waktu Tunggu Pelayanan Rawat Jalan dengan Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan di Rawat Jalan RSUD Kabupaten Indramayu. Jurnal Kesehatan Vokasional, 1(2), 102. https://doi.org/10.22146/jkesvo.27576
Lestari, D. D. (2020). Hubungan Waktu Tunggu Pelayanan Rawat jalan terhadap Kepuasan Pasien Di Poliklinik Spesialis Penyakit Dalam RSUD Kota Bogor. Jurnal Mahasiswa Kesehatan Masyarakat.
Marlina, L. (2021). Literature Review Ditinjau Dari Aspek Kepuasan Pasien Di Pelayanan Rawat Jalan ( Tp2Rj ) Rumah Sakit Literature Review Ditinjau Dari Aspek Kepuasan Pasien Di Pelayanan Rawat Jalan ( Tp2Rj ) Rumah Sakit. Karya Tulis Ilmiah.
Muninjaya, A. A. G. (2015). Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan. Jakarta: ECG.
Notoadmojo, S. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta
Nugroho, B. S. (2017). Pengaruh Waktu Tunggu Terhadap Kepuasan Pasien Di Unit Rawat Jalan Rumah Sakit Santa Clara Madiun. Skripsi.
Nurlian, S. (2021). Pengaruh Waktu Tunggu Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit Khusus Gigi Dan Mulut Provinsi Sumatera Selatan Tahun 2021. Skripsi.
Nursalam. (2014). Manajemen Keperawatan. Jakarta: Salembah Medika.
Pohan, I. S. (2018). Jaminan Mutu Layanan Kesehatan: Dasar-Dasar Pengertian dan Penerapan. Jakarta: ECG.
Sara, Y. (2019). Hubungan Lama Waktu Tunggu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Poli Penyakit Dalam di RSUD DR Muhammad Zein Painan Tahun 2019. In Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Perintis Padang. Skripsi.
Sastroasmoro, S., & Ismail, S. (2014). Dasar - Dasar Metodologi Penelitian Klinis. Edisi ke-5. Jakarta: Sagung Seto.
Satrianegara. (2014). Manajemen Pelayanan Kesehatan. Jakarta : Penerbit Salemba Medika.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Supriyadi, D. (n.d.). Tinjauan Waktu Penyediaan Berkas Rekam Medik Rawat Jalan Rumah Sakit X di Tanggerang Selatan. Administrasi Bisnis Terapan, 1–8.
Tjiptono, Fandy. (2014). Pemasaran Jasa, Prinsip, Penerapan dan Penelitian. Yogyakarta :Andi.
Yulia, Y., & Adriani, L. (2017). Hubungan Waktu Tunggu Pelayanan Rawat Jalan Dengan Kepuasan Pasien Spesialis Pribadi di Rumah Sakit Atma Jaya. 83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cicayuli Yantika, Elsa Harmen, Zulfa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Berbagi — menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun;
- Adaptasi — menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial.